Mennesker, der er højt begavede, oplever indimellem, at traditionel terapi ikke virker, fordi de hurtigt lærer at “regne ud”, hvad terapien går ud på og kommer til at finde veje til at gå udenom de svære, men ofte nødvendige emner.
I kybernetisk psykologi og integreret psykoterapi arbejdes med flere veje til den ubevidste intelligens; med metoder som kropssansning, tegning og nattens drømme, hvor det bevidste hverdags-jeg og intellektet kun ses som en del af den samlede ubevidste intelligens og her får mulighed for at give plads til viden i andre dele af sindet.
Herved kan den kybernetiske psykologi og integrerede psykoterapi også hjælpe højt begavede til øget selvindsigt, heling og selvudvikling.
Dette billede er lånt fra Ann C. Schødts beskrivelse af højt begavede og viser normalfordelingen af IQ. For mennesker med en IQ blandt de dårligst begavede er vi ikke i tvivl om, at de har brug for en særlig hjælp og støtte for at kunne deltage i dagtilbud, i skolen, på en arbejdsplads og i det sociale liv og sådan kan det også forholde sig for de bedst begavede. Her har tilgangen tidligere været, at de bedst begavede nok skulle klare sig, når de nu var så kvikke, men der viser sig at kunne være mange udfordringer forbundet med også at være blandt de bedst begavede.
I mit arbejde som inklusionspædagog i dagtilbud møder jeg ofte børn, der viser sig at være højt begavede og jeg har fordybet mig i viden på området for at kunne hjælpe dem og andre bedst muligt.
Som terapeut betyder min viden og erfaring på dette område, at jeg lægger særlig vægt på at undersøge, hvad den høje begavelse betyder for netop dig; hvor du oplever styrker og udfordringer og hvordan metoderne i terapien hjælper dig bedst muligt.
Du kan læse mere om høj begavelse og teste, om det måske gælder for dig på siden Potentialefabrikken af Ann C. Schødt. Og mere om min baggrund her.